آیا می‌توانم در دوران بارداری درمان ارتودنسی را شروع کنم؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد بیشتری از بزرگسالان نسبت به سالهای قبل، به درمان ارتودنسی دسترسی دارند، زنان اغلب این سوال را دارند که آیا می‌توانند ارتودنسی خود را در دوران بارداری شروع کنند یا خیر؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری درمان ارتودنسی را شروع کنم؟
آیا می‌توانم در دوران بارداری درمان ارتودنسی را شروع کنم؟

 

خبر خوب این است که شروع یا ادامه درمان ارتودنسی در دوران بارداری کاملاً بلامانع است و حتی ممکن است زمان مناسبی برای شما باشد. اگر منتظر بمانید تا نوزادتان به دنیا بیاید، ممکن است دشوارتر باشد که بتوانید به نوبت‌ها و ویزیت‌هایتان متعهد بمانید و آنها را در برنامه جدیدتان قرار دهید.

درمان ارتودنسی در دوران بارداری می‌تواند مزایایی هم داشته باشد. برخی از زنان باردار به دلیل افزایش هورمون‌های موثر بر استخوان از جمله هورمون بارداری ریلکسین که به شل شدن رباطهای لگن در آماده‌سازی برای زایمان کمک می‌کند، افزایش جزئی در حرکت دندانها را تجربه می‌کنند. با دندان‌هایی که کمی لق‌تر از حد معمولی هستند، بریس‌ها برای حرکت دادن دندانها به موقعیت مورد نظر نیاز به کار سختی ندارند. به فاصله کمی پس از زایمان، اکثر زنان گزارش می‌دهند که دندانهایشان به حالت عادی بازگشته و مانند دوران بارداری احساس لق شدن ندارند.

نگرانی های رایج زنان باردار

اگر در دوران بارداری به درمان ارتودنسی فکر می‌کنید، ممکن است یک یا چند مورد از این موارد را در نظر گرفته باشید.

ایمنی کودک در حال رشد

آیا رادیوگرافی دندان و اشعه ایکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟

قبل از شروع درمان ارتودنسی ، ارتودنتیست شما باید از دهان و فک شما رادیوگرافی بگیرد. اشعه ایکس ریشه دندان‌هایی را که در زیر لثه قابل مشاهده نیستند و همچنین استخوان‌های فک را نشان می‌دهد. اشعه ایکس به متخصص ارتودنسی اجازه می‌دهد تا روی یک برنامه درمانی کار کند، و همچنین مشکلات احتمالی را که در طول معاینه قابل مشاهده نیست، آشکار می‌کند.

برخی از متخصصان درمان توصیه می‌کنند که زنان باردار از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خودداری کنند؛ مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد. اگرچه مقدار کمی پرتو در طول عکسبرداری با اشعه ایکس ساطع می‌شود، اما هنوز هم ممکن است خطر کمی برای نوزاد درون شکم مادر وجود داشته باشد. با این وجود، برخی از زنان در دوران بارداری تحت پرتوهای اشعه ایکس قرار می‌گیرند و برای محافظت از نوزاد از محافظ سربی روی شکم استفاده می‌کنند.

انجام عکسبرداری با اشعه ایکس قبل از بارداری خطری ندارد. بنابراین، اگر زنی قبل از باردار شدن، عکسبرداری اشعه ایکس را انجام داده باشد، می‌تواند به راحتی درمان ارتودنسی خود را انجام دهد.

آیا بریس‌های فلزی برای نوزاد در حال رشد بی‌خطر هستند؟

برخی از بیماران نگران هستند که فلز مورد استفاده در بریس ممکن است برای زنان باردار مضر باشد. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این فلز در دوران بارداری یا پس از تولد عوارضی ایجاد می‌کند.

انواع دیگر بریس‌ها مانند سرامیکی و لینگوال (پشت دندان) نیز برای داشتن در دوران بارداری بسیار مناسب هستند.

راحتی درمان‌های ارتودنسی برای مادر آینده

آیا سازگاری با بریس‌ها زمان می‌برد یا در مراحل بعدی بارداری ناراحت‌کننده خواهد بود؟

بسیاری از زنان باردار از دراز کشیدن به پشت برای خواب یا استراحت در ماه‌های آخر بارداری اجتناب می‌کنند. وزن کودک می‌تواند بر رگ‌های خونی اصلی فشار وارد کند که می‌تواند جریان خون به رحم را کاهش دهد و جریان اکسیژن کودک را محدود کند. در عوض، پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که به پهلو بخوابند.

چرا این موضوع مرتبط است؟ نشستن روی صندلی دندانپزشکی برای نصب بریس می‌تواند برای برخی از زنان در سه ماهه آخر بارداری ناراحت‌کننده باشد. البته نشستن برای گرفتن بریس ممکن است به اندازه برخی کارهای پیچیده دندانپزشکی طولانی نباشد و این روند همیشه می‌تواند متوقف شود تا مادران آینده ما، بتوانند مدتی بنشینند و استراحت کنند.

در صورت مراجعه به متخصص ارتودنسی، آیا باز هم باید به دندانپزشکم مراجعه کنم؟

در دوران بارداری، مراجعه زنان به دندانپزشک خود بیش از هر زمان دیگری مهم است. بدون رعایت بهداشت اولیه دندان و مراجعه به دندانپزشک، آنها در معرض خطر بیماری پریودنتال (لثه) و پوسیدگی هستند. تولد زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد با بیماری پریودنتال (لثه) مرتبط است. علاوه بر این، داشتن بریس می‌تواند دندان‌های کج را تراز کند که تمیز کردن آنها را آسان‌تر می‌کند و خطر پوسیدگی را کاهش می‌دهد.

اگر بریس‌ها باعث ناراحتی شوند، به دارو نیاز خواهم داشت؟

برخی از بیماران برای ویزیت‌ها و نوبتهای تنظیم بریس‌های خود از داروهای مسکن استفاده می‌کنند. همیشه قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

آیا در دوران بارداری نگرانی‌هایی برای سلامت دندان وجود دارد؟

چند مورد وجود دارد که باید از آنها آگاه بود که می‌تواند برای برخی از خانم‌ها مشکلاتی را برای دندانها ایجاد کند. برخی مشکلات لثه، عمدتاً در سه ماهه دوم بارداری، و همچنین التهاب لثه و اپولیس بارداری را تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث خونریزی در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. در مراحل ویزیت و نوبت‌های ارتودنسی، ما سلامت لثه بیمار خود را بررسی می‌کنیم و در صورت نیاز توصیه می کنیم که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه ادامه دهید و هر گونه نگرانی را به دندانپزشک خود گزارش دهید.

اگر در دوران بارداری دچار تهوع یا استفراغ شوم چه؟

برخی از زنان در دوران بارداری از حالت تهوع صبحگاهی رنج می‌برند. در بیشتر موارد، این شرایط پس از سه ماهه اول کاهش می‌یابد؛ اما برای برخی دیگر، ادامه خواهد داشت. اگر حس می‌کنید که حال عمومی‌تان خوب نیست، ممکن است بخواهید نصب بریس‌های خود را تا سه ماهه دوم به تعویق بیندازید.

بارداری و ارتودنسی

ما زنان باردار زیادی را در طول سالها درمان کرده‌ایم. اگر هر یک از نگرانی‌های شما در اینجا پاسخ داده نشده است، با تیم ما تماس بگیرید و ما مشتاقانه به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

بارداری یک لحظه مهم در زندگی هر زن است و اغلب مراقبت‌های ویژه‌ای لازم است؛ اما در عین حال به این معنی نیست که مراقبت و درمان دهان کنار گذاشته شود. شما می توانید با رزرو نوبت، در مورد هرگونه درمان ارتودنسی با دکتر سارا ضیایی، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت در ارتباط باشید.

یک نظر

  1. […] با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد بیشتری از بزرگسالان نسبت به سالهای قبل، به درمان ارتودنسی دسترسی دارند، زنان اغلب این سوال را دارند که آیا می‌توانند ارتودنسی خود را در دوران بارداری شروع کنند یا خیر؟   خبر خوب این است که شروع یا ادامه درمان ارتودنسی در دوران بارداری کاملاً بلامانع است […] لینک منبع […]

پاسخ دهید